Santander een boete voor het houden van het geld van dode klanten

Santander een boete voor het houden van het geld van dode klanten

De Beste Datingsites

& Nbsp;

Bank heeft klanten en hun naaste familie niet eerlijk behandeld – autoriteit voor financieel gedrag

Santander website
De waakhond zei 40.428 overleden klanten werden direct getroffen door de tekortkomingen van Santander. Foto: Alamy Stock Photo

Santander UK heeft zich verontschuldigd nadat hij werd geslagen met een boete van £ 32,8 miljoen voor het terughouden van miljoenen ponden in overleden klantenaccounts tot 21 jaar na hun dood.

City-watchdog de Financial Conduct Authority zei dat de high street bank er niet in slaagde om klanten en hun naaste verwanten” redelijk “te behandelen, omdat zij vasthielden of nalieten het proces van nalatenschappen af ​​te ronden, ondanks te zijn geïnformeerd over hun overlijden.

Probate verwijst naar het afwikkelen van schulden van een persoon die is overleden en het verdelen van hun vermogen in overeenstemming met hun wil.

In sommige gevallen wisten mensen die recht hadden op het vermogen van de overledene niet eens dat ze bestonden, omdat de bank de fondsen niet kon identificeren. De FCA zei dat 40.428 overleden klanten direct werden getroffen door de tekortkomingen, waarbij meer dan £ 183 miljoen niet overgedragen werd door Santander.

Uit een interne evaluatie die dateerde uit 1980 bleek dat de langste periode dat accounts open bleven na het overlijden van een klant 21 jaar was.

In één geval had de bank twee dubbele bestanden in de lijst staan ​​maar vanwege een standaard geboortedatum liet het een account open waarop £ 13.000 beschikbaar was zonder dat het geld aan nabestaanden werd overgedragen.

De al lang bestaande gevallen dateert van voor de lancering van Santander in Groot-Brittannië in 2004 maar verwijzen naar klanten die het op zich nam nadat Abbey National, Alliance & Leicester en delen van Bradford & Bingley werden overgenomen of samengevoegd in Santander.

De FCA zei dat Santander UK het proces van de probate voor 36.059 van die overleden klanten heeft voltooid via zijn eigen verhaalprogramma, maar dat het probleem eerder had moeten worden opgelost.

Mark Steward, de uitvoerend directeur van de FCA voor handhaving en markttoezicht, zei: “Deze tekortkomingen hebben te lang geduurd om te worden geïdentificeerd en dan veel te lang om te worden verholpen. Voor de firma, zodra deze problemen aan het bestuur en het senior management zijn gemeld, werden ze correct en snel opgelost. “

Terwijl Santander het probleem intern in 2013 begon te bespreken, werd de FCA pas twee jaar later bewuster toen het Santander voor meer informatie pushte. “Dergelijk gedrag is onaanvaardbaar”, zei de waakhond.

De Britse tak van de Spaanse bank zei dat het een “root en branch review” van zijn probate en rouwverwerkingprocessen heeft uitgevoerd, eraan toevoegend dat het nu gemakkelijker is voor vertegenwoordigers om Santander op de hoogte te stellen van het overlijden van een klant en het heeft een toegewijd rouwteam met gespecialiseerde training op zijn plaats.

Meld u aan voor de dagelijkse e-mail van Business Today of volg Guardian Business op Twitter op @BusinessDesk

De FCA beloonde de bank voor het vroegtijdig bereiken van een regeling door de boete met ongeveer 30% te verlagen. Het zou anders boetes van £ 46.9m zijn geweest.

Santan, de CEO van Santander, Nathan Bostock, zei: “Santander spijt heel erg voor de impact die deze tekortkomingen hebben gehad op de getroffen families en begunstigden. We accepteren de bevindingen van de FCA en hebben volledig meegewerkt aan hun onderzoek.

“We hebben nu het grootste deel van de klantenfondsen overgedragen en belangrijke verbeteringen doorgevoerd in ons hele proces van rouwverwerking en rouwverwerking, waardoor we een gevoelige en efficiënte service bieden aan onze achtergestelde klantenvertegenwoordigers en degenen die de landgoederen beheren van mensen die overleden. “

De waakhond zei dat hij op zoek is naar bedrijven met slechte controles en “zal actie ondernemen om dergelijke tekortkomingen te voorkomen om ervoor te zorgen dat klanten goed worden beschermd”.


Read More

Een reactie plaatsen