Autosalon van Genève: een $ 19 miljoen Bugatti en Supercars om te sparen

Autosalon van Genève: een $ 19 miljoen Bugatti en Supercars om te sparen

De Beste Datingsites

Beeld
Een mock-up van Bugatti’s $ 19 miljoen “Black Car” op de Geneva International Motor Show, die deze week wordt geopend. Krediet tegoed Jerry Garrett

GENÈVE – De internationale autoshow van Genève , die deze week van start gaat, mist nooit sterrenkracht, maar een unieke Bugatti overtreft dit jaar de gewone supercars. “La Voiture Noire” of “de zwarte auto” werd verkocht voordat de show zelfs werd geopend voor $ 19 miljoen, bekend als de hoogste prijs ooit betaald voor een nieuwe auto.

“Het is een van de twee”, zegt Stephan Winkelmann, de chief executive van Bugatti, een Frans merk dat lang in handen was van Volkswagen. “Er zal nooit een andere zijn. Ik ben blij om u te vertellen dat het voor 16,7 miljoen euro is verkocht. ”

Beeld
Pininfarina onthulde zijn eerste merkauto, de 1.900 pk sterke Battista, vernoemd naar de oprichter. Krediet Harold Cunningham / Agence France-Presse – Getty Images

Was die prijs obsceen hoog?

Mogelijk, als je het als een auto beschouwt, zei de ontwerper ervan, Achim Anscheidt, “maar misschien niet als je het als een kunstwerk beschouwt.”

Zeker andere collectible, minder exclusieve Bugatti’s uit het legendarische 110-jarige verleden van het merk hebben voor meer verkocht; voor een tijd hield een Bugatti Royale, een van een handvol ooit gemaakt, het record voor een prijs betaald op een veiling. En vintage Ferrari’s hebben verkocht voor meer dan twee keer wat de Black Car heeft gehaald. Maar dit is een record voor een nieuwe auto, zei Winkelmann.

Hoewel de naam van de koper niet werd bekendgemaakt en details over hoe de uiteindelijke prijs werd vastgesteld, karig waren – een soort veiling onder de liefhebbers van het merk is een goede gok – de heer Anscheidt zei dat hij geloofde dat de Black Car een solide investering was.

Beeld
De Genève-show, voor het eerst gehouden in 1905, loopt tot 17 maart. Credit Denis Balibouse / Reuters

Het was bedoeld om de geest van de beroemde ontwerper van het merk, Jean Bugatti, en zijn persoonlijke Type 57SC Atlantic Coupe te vangen, zei de heer Anscheidt. Nadat Bugatti tijdens een testongeval in 1939 werd gedood, is de legende dat zijn Atlantische – een van de vier gebouwd – verdwenen in 1940 terwijl hij per spoor naar Bordeaux werd vervoerd om hem te sparen voor de opmars van de nazi’s.

De Black Car heeft een daklijn die lijkt op wat bekend is van die nogal mysterieuze Atlantische Oceaan, inclusief een rugvin die door het midden loopt; het paardenhalsrooster; en de kenmerkende vlucht van de zijruiten van het passagierscompartiment.

“Het roept het verleden op, maar het is geen retro,” zei de heer Anscheidt, die sinds 2004 de leiding heeft over het ontwerp van Bugatti. “Zoals mijn voormalige professor van het Art Centre College of Design zei: ‘Er is nergens te halen met retro.’ Ja, ik kan gaan waarheen ik wil met design, maar uiteindelijk moet ik afstemmen met de ingenieurs om te bereiken wat technisch mogelijk is. ”

Beeld
Een concept van een vliegende auto gemaakt door PAL-V, een Nederlands bedrijf. Krediet Jerry Garrett

Hij zei dat zijn ontwerp “iets was dat al 10 jaar lang in de bodem van mijn bureaulade rondscharrelt”. Het moest ontelbare keren herwerkt worden om aerodynamisch en technisch haalbaar te zijn. De ingenieurs moesten hun magie bewerken voor functie en vorm, om de gewenste topsnelheid van de auto van meer dan 400 kilometer per uur (250 mph) te realiseren, voegde hij eraan toe.

Vanuit technisch oogpunt wordt gezegd dat het ontwerp van meneer Anscheidt wordt aangedreven door een 16-cilindermotor vergelijkbaar met het 1.500 pk-monster in de huidige Bugatti Chiron. Maar hier is een klein geheim: het voertuig getoond op de show in Genève wordt aangedreven door niets. Het is slechts een mock-up van hoe de voltooide Black Car er naar verwachting uit zal zien.

“Wat hier werd getoond, werd in 16 weken samengesteld”, zei Anscheidt. “Ik weet op dit moment niet eens of ik het een concept zou noemen.” Hij zei dat het twee en een half jaar zou duren voordat de eigenaar zijn schat in ontvangst zou nemen.

Beeld
Goodyear toont een gerestaureerde Golden Sahara II-showcar uit de jaren 50. Met gloeiende banden, knipperende wieldoppen die als richtingaanwijzers fungeren en een stuurinrichting in vliegtuigstijl, wordt gezegd dat de auto als eerste enkele zelfrijdende vaardigheden bevat. Krediet Jerry Garrett

La Voiture Noire blijft dus een soort luchtspiegeling, net zoals de legendarische creatie van Jean Bugatti.

“Kijk eens goed. Ik betwijfel of het nog een keer zal worden gezien, “zei de heer Anscheidt, die verwacht dat de voltooide auto zal verdwijnen in de enorme privécollectie van de eigenaar. “Misschien zal zijn zoon het ooit rijden. Misschien zie je het op het gazon van Pebble Beach. ‘

Ondertussen …

De Genève-show, daterend uit 1905, is een van de laatste van een uitstervend ras: een echt glamoureus en fantastisch vertoon van bijna een miljoen vierkante voet aan autovluchten van verbeelding. Andere shows in Frankfurt, Detroit, New York en Parijs zijn geëvolueerd naar enigszins meer utilitaire displays van auto-ideeën voor de massa.

Genève biedt zo’n schijn niet; als de wereld in de nabije toekomst op een klimaatcatastrofe afstevent, zal de Genève-show, zoals de band op de Titanic, lang duren. Voorlopig blijven de zaken levendig.

Hoewel er geen partij was voor de Bugatti-standaard – waaronder twee andere voertuigen voor meerdere miljoenen dollars – vertonen de andere exposanten van de show een overvloed aan zeven-cijferige aanbiedingen. Het Italiaanse designhuis Pininfarina onthulde zijn eerste merkauto, de 1.900 pk sterke Battista, vernoemd naar de oprichter. Het bedrijf beweert dat het ook is voorverkocht, ondanks een vraagprijs van $ 2 miljoen. Meer zou beschikbaar kunnen zijn tegen 2021, een nieuwsbericht genoteerd.

Andere zogenaamde hypercars werden onthuld door mensen als Pagani, Koenigsegg, McLaren, Aston Martin, Zenvo en Ferrari. Exclusieve speciale edities werden getoond door Bentley, Rolls-Royce, Lamborghini en een groot aantal anderen. Er was ook een concept van een vliegende auto. Dus misschien houdt de toekomst wel verandering, zelfs voor Genève.

Er verschijnt een versie van dit artikel in druk

, op pagina

B

8

van de editie van New York

met de kop:

De autosalon van Genève blijft trouw aan zijn glamoureuze erfgoed

. Bestellen Herdrukken | Het papier van vandaag | abonneren

Read More

Een reactie plaatsen